Papers, Lectures & Workshops

2021

> July 14, Zurich (CH): „Hupenkonzert: Arseny Avraamovs künstlerische Forschung und die Experimente der Symphonie der Sirenen 1922 & 2017“, presentation within the panel „Künstlerische Forschung – Musikalisches Kuratieren – Epistemologie der Musik: Zur Erkenntniskraft des komponierten Klangs“ at the congress of the Deutsche Gesellschaft für Ästhetik (German Society for Aesthetics) at the Zürcher Hochschule der Künste (CH)

 > July, „Music as Seismographic Sound: Zum Vermächtnis der Inuit-Pop-Musikerin Kelly Fraser zwischen Kolonialismus, Klimakrise und globaler Digitalisierung“, presentation at the 8th Annual Meeting of the AG Auditive Kultur & Sound Studies of the Gesellschaft für Medienwissenschaft

> April 10, Online: „Sounding Crisis: On the Acoustic Means of Youth Activism in the Face of the Climate Catastrophe“, presentation within the seminar „Generational Passages & Impasses“ at the Annual Meeting of the American Comparative Literature Association

2020

> May 29, Karlsruhe (GER): „Maryanne Amacher: Exploring the perceptual psychology of acoustic space“, Zoom-Keynote at the meeting of the ars acoustica group of EBU at ZKM Karlsruhe (GER)

> January 18, Stuttgart (GER): „‚Podcast killed the radio star‘ oder: Das ,Prinzip Live‘ als radiophone Antwort of die digitale Rationalisierung des Sendens“, lecture at Hacking the Computable, pre-conference to the main conference of the DGÄ – Deutsche Gesellschaft für Ästhetik 2021

2019

> November 9, Karlsruhe (GER): „Der Bechdel-Test im Hörspiel“, key note lecture at the special theme day „Wie weiblich ist der Kulturbetrieb?“ of the ARD Hörspieltage 2019

> October 12, Mainz (GER): „Poetics of Intimicy. Podcasting’s power to affect“, talk at the international conference Podcasting Poetics at the University of Mainz

> September 27, Cologne (GER): „Publikationsstrategien: Weblogs, AV-Inhalte, Open Access, Urheberrecht“, workshop at the Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM) 2019 at the University of Cologne

> September 26, Cologne (GER): „Materialisierung von Energie: Natural Radio in der Kunst“, talk at the panel „Materialisierung des Immateriellen – Medienkunst und Ökologie“, Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM) 2019 at the University of Cologne

> September 19, Siena (IT): „From Convivality to Intimcy – and Back Again? Some reflections on the transformation of conviciality and intimicy in the transition from radio to podcasting“, talk at the 6th ECREA Radio Research Section Conference at the University of Siena

> September 13, Basel (CH): „From On The Road to  Easy Rider. The Energy Unconcious and the Deadly Illusion of Freedom in Literature and Film“, talk at the international conference The Prolonged Death of the Hippie at the University of Basel

> February 24, Bern (CH): „Andreas Ammer und das Archiv“, invited talk at the Swiss Radio & Podcast Festival sonOhr

> February 23, Bern (CH): „Arbeiten mit Archiven“, workshop together with feature director Nikolai von Koslowski at the Swiss Radio & Podcast Festival sonOhr

> February 21, Copenhagen (DK): „Radio Art in Turmoil: Current Tendencies and Perspectives of an Art Form 2018 – 2048„, co-organizer of workshop at the University of Copenhagen

2018

> November 28/29, Ghent (BL): „Symphony of Sirens revisited. Andreas Ammer & FM Einheit as acoustic torch-bearers of the historical avant-garde“, talk at the conference Tuning in to the Neo-Avantgarde

>July 13, Prato (IT): „The re-invention of Hörspiel in the digital age and the dangers of its emancipation“, talk at the panel „Liberated, Outlawed, Re-invented? The Crisis of Radio Art in the Digital Age“ at The Radio Conference 2018

> June 27, Amsterdam (NL): „Noisy engagements with digitization: The catastrophic radio plays of Ammer/Einheit“, talk at NECS 2018

> April 28, Graz (Austria): „Gender, Noise und Zwischentöne –Zu einem unerhörten Aspekt der Sound & Radio Studies“, lecture at Radio Helsiniki on site and on air, with audio examples of Lula Romero Garrido and Andrea Nikolic, within a seminar of Lale Rodgarkia-Dara at the Institut für Elektronische Musik und Akustik and the Zentrum für Genderforschung at  Kunstuniversität Graz, Austria

2017

> October 14, Munich (Germany): „Radio (R)Evolution. Zur Gegenwart und Zukunft des genialsten Mediums.“ Presentation of research on natural radio and very low frequency radio waves at Zündfunk Netzkongress 2017

> October 5, Erlangen (Germany): „Natural Radio – Elektromagnetisches Rauschen als Medium der Kunst“, organizer of and lecture at the panel „Schwellen des Auditiven“ at Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft 2017

> September 12 – 14, Lublin (Poland): „Soccer Report and Radio Art – A relationship at the crossroads of sports, politics and art“, lecture at 5th ECREA Radio Research Section Conference „Radio Relations“

> July 5 – 7, Bournemouth (GB): „From Futuristic Technophilia to Crashing Aeroplanes – Case Scenarios of Transnational Radio Art from a Male & Masculinities Studies Perspective“, lecture at the workshop „Cross-currents: Gender and transnational broadcasting“ (cooperation of the Centres for Media History at Bournemouth University and Macquarie University Sydney)

> June 20, Basel (Switzerland): „Considering the Other. David Foster Wallece’s Infinite Jest and its Lessons on Empathy“, short lecture at and participation in the pre-conference workshop The Cultural Politics of Empathy at 11th SLSAeu Conference  

> April 7, Basel (Switzerland): „Getting your hands on your own words – William S. Burroughs‘ Cut-Up Experiments on Tape“, lecture at EUCOR Trinational English Master’s & PhD confernce, University of Basel

> April 1, Basel (Switzerland): Von Menschen, Vulkaniern & Borgs. Was Star Trek & Co. uns für die Zukunft lehrt“, Workshop at Seismograph – Das VHS-Laboratorium für Gedankenausschläge

> Febuary 9, Sydney (Australia): „Radiophonics, Noise & Understanding. Towards an Epistemology of Radio Art“, presentation of PhD project at the 1st Workshop on Transnational Media Histories at the Centre for Media History at Macquarie University

2016

> July 7, Utrecht (Netherlands): „Radio Art as a Transnational Endeavour: A Case Study of the Radio Play Crashing Aeroplanes (2001)“, lecture at The Radio Conference – Transnational Radio Encounters, Utrecht University, 5 – 8 July 2016

> July 1, Basel (Switzerland): The Excitement of the Game—Soccer as a Popular Topic for Radio and Radio Art”, talk at panel G: „Soccer on the radio“, 11:30 – 13:00 at the international conference The Beautiful Game: The Poetics and Aesthetics of Soccer in Transnational Perspective 

> May 17, Basel (Switzerland): „Catastrophes and the Noises of Radio Art in the Digital Age“, presentation of the PhD project at the Research Colloquium of the English Seminar the University of Basel

2015

> June 18, Basel (Switzerland): „Der BBC Worldservice – Internationales Radio – Made in GB“, in the context of the workshop „Internationale Radiosender und ihre Hörer_innen im 20. Jahrhundert – Beziehungen, Interaktionen und die Verhandlung transnationaler Identitäten“ of the Basel section of the SNSF project „Broadcasting Swissness. Musical practices, institutional contexts, and the reception of traditional popular music: The acoustic construction of Swissness on the radio“, 13:00 – 18:00, Seminar für Kulturwissenschaft und Europäische Ethnologie, Alte Universität, Rheinsprung, Gr. Seminarraum, 2 UG

> April 15, Basel (Switzerland): „Die Räume des Radios. Zur Veränderung radiophoner Topographien unter den Bedingungen des Digitalen.“ Lunch lecture in the context of the Kompetenzzentrum Kulturelle Topographien at the University of Basel, English Department, Nadelberg 6, Room 11, 12:15 – 13:45.

> Febuary 2, Cologne (Germany): „1925 – 1969 – 2015. Wiederholungen und Differenzen in der Debatte um „absolute Radiokunst“. Lecture and discussion in the context of  „Wieder/holen“ 7. Doktoranden-Ringvorlesung des Doktoranden-Netzwerk „Medien/Projekt“, Institut für Medienkultur und Theater, Universität zu Köln, 17:45 – 19:15 Hörsaal A2

2014

> June 12, Regensburg (Germany): Seminar Lecture „Radiophonie und Medienkunst“ at the Universität Regenburg

> June 6, Bremen (Germany): „Hörspiel-Pop, Radio Opera, Media Art – On the Trangression of the Radiophonic Space and the Re-Invention of Artistic Genres in the Hörspiel-Oeuvre of  Andreas Ammer, FM Einheit and Console“ at the international conference “RADIO AS ART – Concepts, Spaces, Practices: Radio Art between Media Reality and Art Reception”, Centre for Artists’ Publications, Bremen / Universität Bremen / Universität zu Köln

> Febuary 1, Bonn (Germany): „Klangkunst als medienwissenschaftlicher Forschungsgegenstand am Beispiel der Electrical Walks von Christina Kubisch“ (German), presentation at the first conference of the GfM-AG Auditive Kultur und Sound Studies „Von akustischen Medien zur auditiven Kultur? Zum Verhältnis von Medienwissenschaft und Sound Studies“ at the Universität Bonn

2013

> November 23, Weimar (Germany): „Radiophonics, Noise & Understanding. Towards an aesthetics of electro-acoustic space“, lecture in the context of the international conference „AUDIO VISIONS – Acoustic Spaces in Times of Hybrid Media Dispositions“ at the chair for Experimentelles Radio at the Bauhaus Universität Weimar

> October 3, Lüneburg (Germany): „Insect Noise in Stored Foodstuff – Zur Interferenz von Wissenschaft und Kunst im Feld der Radiophonie“, Vortrag im Rahmen der Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft an der Leuphana Universität Lüneburg

> September 12, London (GB): „Radiophony & Noise“, lecture at the ECREA-conference Radio Research 2013 at the University of Sunderland, London Campus

> September 4, Aberystwyth (GB): „Noise, Soundplay, Media Art – On the Re-Invention of German Hörspiel by Andreas Ammer & Co“,  lecture at the international conference The Noises of Art at Aberystwyth University (Wales)

> May 11, Tutzing (Germany): „Die Idee der Version in der künstlerischen Praxis“, Vortrag & Gespräch mit Björn Bicker, Ania Mauruschat und Valerie Trebeljahr im Rahmen der Tagung „Eine neue Version ist Verfügbar – Kultur als Software“ an der Evangelische Akademie Tutzing

> March 14, Basel (Switzerland): „Ästhetik und Politik der Radiophonie – Klangräume unter Bedingungen hybrider Medienkonstellationen“, Projektvorstellung zusammen mit Prof. Dr. Ute Holl im Rahmen eines Denkräume Treffens des Kompetenzzentrums Kulturelle Topographien der Universität Basel

2012

> July 21, Basel (Switzerland): „Bugs & Beats & Beasts – Zur radiophonen Ästhetik von Andreas Ammer“, Vortrag im Rahmen des Forschungsseminars „ProDoc: Intermediale Klangräume und Hörexperimente in der akustischen Kunst“ am Seminar für Medienwissenschaft der Universität Basel

2011

> November 24, Munich (Germany): „Electric Man is a Super-Angel – Zur Genealogie von Marshall McLuhans Mediendenken“, Vortrag im Rahmen des Symposions „Prolog im Himmel, eine Zeit in der Hölle – Zur Frage religiöser Referenz ästhetischer Form“ des IFK Gegenwelten der Ludwig-Maximilians-Universität München in den Münchner Kammerspielen

2008

> July 11, Munich (Germany): „Public Peinlichkeit – Zu den öffentlichen Strategien der `68er und zum Umgang mit Privatem und Intimen heute“, Vortrag und Diskussion mit Barbara Gross (Galeristin) im Rahmen der Ausstellung „Zeigt her eure Körper, zeigt her eure Seelen – Öffentliche Inszenierung von Intimität und Privatheit“ in der Lothringer 13